Faza I - scurt istoric

In anul 2003 Romania a primit din partea Fondului Global de Lupta Impotriva HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei o finantare in valoare de 21,801 milioane USD pentru programul "Combaterea HIV/SIDA - un raspuns cuprinzator, coordonat, multisectorial in Romania".

Implementarea acestui program s-a realizat in parteneriat cu societatea civila, Ministerul Sanatatii - Unitatea de Implementare a Proiectului Fondului Global si Bancii Mondiale, finantand o serie de proiecte derulate atat de institutii publice, cat si de organizatii non-guvernamentale.

In acest context a fost finantat prima faza a proiectului "Promovarea unor comportamente fara risc HIV/SIDA/ITS pentru populatia generala, in special pentru tinerii 15 - 24 de ani", implementat de un consortiu format din patru organizatii non-guvernamentale : Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate (CPSS) in calitate de coordonator al proiectului, Asociatia Jurnalistilor din Domeniul Medical (AJDM), Fundatia Concept si Centrul Educatia 2000+ (CEDU 2000+).

Grupul tinta al proiectului a fost reprezentat de tineri 15-24 de ani, dar si de populatia generala. Mesajul dezvoltat a fost promovat prin intermediul unei campanii cu abord multisectorial, realizata la nivel local si national.

Prima faza a proiectul s-a derulat in perioada septembrie 2004 - februarie 2006. Activitatile s-au derulat in Bucuresti si alte 14 judete din tara : Arad, Bacau, Bihor, Brasov, Constanta, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Iasi, Prahova, Sibiu, Timis.

Pentru atingerea obiectivelor proiectului CPSS a dezvoltat si implementat activitati media (Spotul radio al Campaniei "Fii Dotat !", dezvoltat de catre Institutul National de Cercetare Dezvoltare In Sanatate, a fost difuzat in perioada aprilie - octombrie 2005, atat la nivel national prin reteaua National FM, cat si prin intermediul posturilor de radio cu audienta crescuta in randul tinerilor din cele 14 judete si din Municipiul Bucuresti), activitati interactive in randul populatiei tinta cu scopul de a preveni ITS si mai ales infectia HIV, activitati de dezvoltare si distribuire de materiale IEC , iar in scopul promovarii folosirii prezervativului ca o cale de prevenire a ITS si HIV au fost instalate automate pentru distribuirea de prezervative. Astfel, in ceea ce priveste activitatile de outreach, prin amploarea activitatilor derulate la nivel local obiectivata de numarul de materiale distribuite, numarul de locatii vizitate precum si de numarul total de tineri cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani expusi in mod direct si indirect mesajelor campaniei (aproximativ 300 000 de tineri) evenimentele de tip outreach au atins obiectivele stabilite in cadrul proiectului "Promovarea unor comportamente fara risc HIV/AIDS/ITS, pentru populatia generala, in special pentru tineri 15-24 de ani".

De asemenea, in cadrul activitatilor de evaluare, au fost realizate 2 studii calitative care au avut ca scop surpinderea modificarilor de atitudine ale populatiei tinta in urma derularii activitatilor de outreach si a campaniei mass-media precum si evaluarea modului in care mesajele transmise in cadrul componentei de outreach si a componentei media au fost percepute de catre populatia tinta. Rezultatele acestor 2 studii au aratat ca faptul ca tinerii au avut o receptivitate crescuta la mesajele transmise atat in cadrul campaniei de outreach, cat si in cadrul campaniei media, constientizand beneficiile unui comportament sexual preventiv.

Toate aceste activitati, coroborate cu cele ale partenerilor din Consortiu, au dus la indeplinirea (chiar depasirea in unele cazuri) a indicatorilor prevazuti in Planul de Monitorizare Evaluare, demonstrand totodata ca metodele de interventie alese au fost eficiente.

Faza II

In 2006 - 2008 CPSS va implementa si coordona activitati de advocacy alaturi de continuarea activitatilor implementate cu succes in Faza I. Prin activitatile de advocacy se urmareste obtinerea unei vizibilitati crescute a activitatilor implementate de toate organizatiile din cadrul O1A1 catre beneficiarii directi, mass media si decidentii de la nivel local si regional. Rezultatele asteptate in urma implementarii acestei activitati de advocacy vor duce la identificarea modalitatilor de asigurare a sustenabilitatii acestor proiecte. Un alt beneficiu al activitatii de advocacy va fi imbunatatirea coordonarii activitatilor diferitilor implementatori din cadrul O1A1 (Obiectivul 1, Activitatea 1 a programulu Fondului Global).

In cadrul activitatii de advocacy, pe parcursul celor 3 ani de implementare a proiectului, la nivel regional vor fi organizate workshop-uri regionale in scopul promovarii si asigurarii sustenabilitatii proiectelor care isi propun promovarea unor atitudini si comportamente fara risc in randul populatiei generale, in special in randul tinerilor. Fiecare dintre aceste workshop-uri regionale va beneficia de promovare in media atat in scopul de a disemina activitatile desfasurate in acest domeniu cat si pentru constientizarea decidentilor din domeniu asupra importantei programelor IEC si de prevenire HIV/SIDA.

Activitatile din etapa anterioara ce vor fi in continuare implementate sunt dezvoltarea, promovarea si implementarea modelelor de schimbare a comportamentului si promovarea utilizarii prezervativului prin realizarea de activitati de outreach in judetele tinta din proiect, atat in mediu urban (evenimente BCC - Behaviour Comportamental Change) cat si in mediu rural (organizarea de caravane IEC - Informare, Educare, Comunicare). Se urmareste ca prin aceste activitati de outreach mesajele privind un comportament sexual sanatos sa atinga un numar cat mai mare de tineri.
Astfel, in cadrul evenimentelor BCC (Behaviour Comportamental Change) mesajele vor fi transmise in mod direct la un numar de minimum 150.000 de tineri (cu 15 - 20 % dintre acestia se vor purta discutii pe marginea subiectelor abordate in cadrul Campaniei). Prin intermediul caravanelor IEC (Informare, Educare, Comunicare) mesajele vor ajunge in mod direct la un numar de minimum 1500 de tineri.

Cine face campania

Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate - CPSS - (www.cpss.ro) este o fundatie independenta, non-profit, fara apartenenta politica, cu personalitate juridica, constituita la data de 1 februarie 2000.
Principalele surse de finantare ale CPSS sunt reprezentate de granturi (proiecte finantate pe baza competitionala) si furnizare de servicii specifice.

CPSS este un centru de competenta in domeniul social si sanitar, activitatea sa concentrandu-se in special asupra :

CPSS dezvolta activitati de :

CPSS detine o echipa de 15 persoane angajate permanent si un numar semnificativ de experti-colaboratori proveniti din cadrul profesionistilor de sanatate romani si straini.

Experienta internationala

CPSS si personalul sau afiliat detin expertiza internationala extinsa in proiecte regionale din domeniul sanatatii (Moldova, Ucraina, Albania, Bulgaria, Turcia, etc.).

Parteneri

CPSS a dezvoltat programe in parteneriat cu o serie de organizatii romanesti si internationale, precum :

Proiectul "Promovarea unui comportament fara risc in ceea ce priveste HIV/SIDA/ITS, pentru populatia generala, in special pentru tinerii 15 - 24 ani"

Scurt istoric

In anul 2003, Romania a primit din partea Fondului Global de Lupta Impotriva HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei o finantare in valoare de 21,801 milioane USD pentru programul "Combaterea HIV/SIDA - un raspuns cuprinzator, coordonat, multisectorial in Romania".
Implementarea acestui program s-a realizat in parteneriat cu societatea civila, Ministerul Sanatatii - Unitatea de Implementare a Proiectelor Bancii Mondiale si ale Fondului Global, finantand o serie de proiecte derulate atat de institutii publice, cat si de organizatii non-guvernamentale.
In acest context a fost finantat proiectul "Promovarea unor comportamente fara risc de HIV/SIDA/ITS in randul populatiei tinere", implementat de un Consortiu format din patru organizatii non-guvernamentale, fiecare avand expertiza si experienta specifica in diferite arii de interventie : Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate (CPSS) in calitate de coordonator al proiectului, Asociatia Jurnalistilor din Domeniul Medical, Fundatia Concept si Centrul Educatia 2000+.

Scopul proiectului

Obiectivele proiectului

Grupul tinta

Perioada de desfasurare

Activitatile s-au desfasurat in 15 judete selectionate pe baza urmatoarelor criterii : incidenta crescuta a ITS (in special sifilis) si a HIV/SIDA, numar mare de tineri (existenta de centre universitare), zone neacoperite prin activitatea altor organizatii, comunitati numeroase de romi, numar mare de consumatori de droguri, zone cu puncte de frontiera sau cu atractii turistice.
Judetele care au intrunit aceste criterii au fost : Arad, Bacau, Bihor, Brasov, Constanta, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Iasi, Prahova, Sibiu, Timis si municipiul Bucuresti.

Activitati derulate in cadrul Campaniei de catre partenerii din Consortiu

Relatii publice

Informare interactiva

Activitati media

Activitati de instruire

Alte activitati

Rezultate ale activitatilor implementate de catre CPSS

Activitati de cercetare