Intrebare : Am dureri mari in perioada menstruatiei. Ce sa fac ?

Raspuns: Menstruatia dureroasa (dismenoreea) poate avea mai multe cauze :

Specialistii au impartit dismenoreea in "primara" si "secundara".
Dismenoreea primara se manifesta in primii ani de dupa menarha (menarha = prima sangerare menstruala) dupa care durerile menstruale se pot atenua si dispare. Uneori dismenoreea primara se manifesta pana la prima sarcina.
Dismenoreea secundara se manifesta de cele mai multe ori mai tarziu in viata si apare din cauza unor probleme de ordin fizic care afecteaza organele genitale - endometrioza, fibrom uterin, polip uterin, boala inflamatorie pelvina.

Tratamentul in cazul menstruatiilor dureroase (dismenoree) este direct legat de cauze si particularitatile organismului - administrarea de substante antispastice, substante antiinflamatoare, substante hormonale sau alt tip de interventii.

Posibilele probleme legate de dereglarea balantei hormonale pot fi analizate de un medic specialist endocrinolog. Posibilele probleme legate de o anomalie de forma sau de pozitie a uterului pot fi investigate de un medic specialist ginecolog. Ideal ar fi ca acesti doi medici specialisti sa colaboreze pentru gasirea cauzei si rezolvarea problemei tale.

Te rog sa te programezi la un medic specialist endocrinolog si la un medic specialist ginecolog. Acesti medici specialisti vor face evaluarea starii tale de sanatate si vor decide asupra situatiilor speciale, a conditiilor deosebite sau a contraindicatiilor, daca este cazul. Dupa diagnostic este bine sa pastrezi legatura cu ei fiindca in acest fel pot urmari evolutia starii de sanatate si, in cazul in care va fi nevoie, pot face unele schimbari ale celor prescrise ca tratament.

Intotdeuna este bine sa ai un regim de viata sanatos dar in cazul existentei menstruatiilor dureroase (dismenoree) acest aspect este de foarte mare importanta. Sa ai o dieta echilibrata si ore regulate de masa, sa elimini (cel mai bine este sa renunti) alcoolul, tutunul, cofeina (cafea sau ceai negru), mancarurile de tip "fast-food", sa ai o activitate fizica regulata (daca se poate zilnica, 20 - 30 de minute), sa eviti (pe cat posibil) stresul.